roadtrip portugal

Weinig landen kennen zo’n wisselende natuur in hetzelfde seizoen als Portugal. In het noorden is het bijvoorbeeld erg groen en bloeien er veel bloemen, maar in het zuiden is het juist ruiger met het oranje steenachtige landschap door de droogte. Door dit verschil in natuur val je van de ene na de andere verbazing. En er zijn dan ook ontzettend veel leuke dingen om te ontdekken. In juni 2017 heb ik samen met mijn vriend drie weken een roadtrip gemaakt van het noorden naar het zuiden van Portugal. Vooraf hadden we onze overnachtingen wel al vastgelegd en met de huurauto hebben we de omgeving goed kunnen verkennen. Regel was wel; snelwegen mijden en zoveel mogelijk buiten de gebaande paden rijden om de echte cultuur te kunnen zien en nieuwe dingen te ontdekken. Het is voor ons dan ook een onvergetelijke reis geworden.

Portugal bezoeken in de maand juni is ook echt een aanrader. De hele maand is namelijk een bijzondere feest maand, want dan viert men de drie volksheiligen: San Antonio (Sint-Antonius), S. Joao (Sint-Jan) en S. Pedro (Sint-Pieter). In verschillende steden zijn er leuke festiviteiten. Alle straten zijn vrolijk versierd met papieren bloemen en slingers. Dit is dan ook terug te zien in onze foto’s!

Wat ik van het land vind en handige of grappige informatie over Portugal lees je hieronder. De leukste slaapadresjes, lunch spots, diner spots en things to do waar ik bij thuiskomst nog aan dacht heb ik uitgebreider beschreven en foto’s bijgevoegd. Als je op de dik gedrukte onderstreepte woorden in deze blog klikt vind je een uitgebreidere blog met foto’s lezen over de spot.

Ontdek via mijn blog welke dingen je kunt doen in de omgeving van verschillende plaatsen als Braga, Porto, Coimbra, Lissabon, Aljezur en Albufeira kunt doen! Het zijn dé aanraders voor als je zelf dit prachtige land gaat bezoeken.

braga
Deze stad hebben we gekozen omdat het relatief dichtbij het vliegveld van Porto was en is gelijk de grootste stad van het noorden. Vanuit hier kun je noordelijker gaan (richting de Spaanse grens) of richting de westkust. Aan het begin van de avond kwamen wij aan in Porto en nadat we onze huurauto op het vliegveld opgehaald hadden konden we direct doorrijden. Binnen 50 minuten waren wij in Braga en kwamen wij aan bij onze eerste verblijf Se Guesthouse. Vooraf hadden wij contact met de host, Celia, van het verblijf en zij was er op het moment dat wij aan kwamen, heel fijn! In Braga hadden wij drie overnachtingen geboekt. Een paar dagen voor vertrek kwam ik erachter dat het een verblijf is waar je de badkamer deelt. Aangezien dit niet echt iets voor ons was, maakte ik mij er enigszins druk erover. Totaal onnodig, want het was ontzettend schoon en de badkamer werd iedere dag grondig schoongemaakt. Braga; een stad waar je de Portugese sfeer direct proeft; gezellige terrassen, leuke restaurants, groen rijke en vooral bloemrijke stad dat beschikt over een mooi oud stadsdeel. Parkeren kan in de omgeving van de guesthouse. Overdag geldt betaald parkeren.

Voor deze stad had ik niets uitgezocht van te voren, mede doordat er online eigenlijk niet zoveel te vinden was. Maar eenmaal daar, is er eigenlijk genoeg leuks! Zo heb je een Pretzel winkel (niet echt Portugees, wel lekker), terrasjes waar je koffie kunt drinken, een zaakje waar je de lekkerste macarons kunt eten en vergeet vooral niet het gerecht dat je in Braga gegeten moet hebben; Bacalhau à Braga. Het restaurant Copo 1/2 ontdekten wij bij toeval. Het zag er ontzettend leuk uit toen wij er langs liepen. Het is wel iets chiquer en duurder dan een gemiddeld restaurant. Op onze laatste avond in Braga hebben wij een tafeltje gereserveerd en konden wij heerlijk dineren op hen terras.

Het zaakje Tibias de Braga, met de lekkere Macarons en koffie, ontdekte wij ook bij toeval. Door Celia werden wij gewezen op een Braga citytour van TripAdvisor. Rond 11 uur ging deze van start. Inderdaad, voor de deur bij Tibias. Het was een ontzettend leuke stadswandeling. Een student liet ons, met nog een Amerikaan en een ouder Engels stel, Braga ontdekken. Samen bezochten we de smalle straten, wees hij ons op de bijzondere bloemen die hier aan de muren groeien en gingen we naar de kerk in de straat van ons verblijf. Ook bezochten we de plek waar vroeger baby’s (anoniem) afgestaan konden worden en het mooie grote plein vanwaar je de kerk Bom Jesus in de bergen kunt zien liggen. De rondleiding duurde ruim een uur en wij vonden het een leuke ervaring, omdat we toch net iets meer over de stad te weten kwamen dan wanneer je er zelf langs loopt. Chisoka, zoals de student heette (al mochten wij Paulo zeggen), was zo een aardige jongen dat Maurice besloot hem uit te nodigen voor een aansluitende lunch. Zo konden we nog wat leuke tips vragen en gewoon gezellig een drankje met hem drinken. Helaas kon hij niet, maar hij stelde voor om einde middag een terrasje te pakken en nog meer van de stad te laten zien.

sight seeing
Na een uurtje met hem op het terras te hebben gezeten stelde hij voor om Braga verder te gaan ontdekken. Maurice vindt het leuk om Universiteiten in het buitenland te bezoeken en dus bezochten wij de Campus in Braga. Waarna we doorreden naar
Bom Jesus. Wat een hoop trappen en wat was het warm, maar we werden beloond met een prachtig uitzicht en adembenemende mooie tuinen, een grot en een fantastisch gebouwde kerk. Aansluitend hebben we nog met z’n drieën gegeten, buiten op het terras, bij een restaurant waar wij normaal gesproken voorbij zouden lopen. Het tentje,
Adega Malhao, zat aan de rustige kant van de straat van ons verblijf en we hebben er ontzettend lekker gegeten (aanrader). Verder raadde Chisoka ons aan om naar het strand Vila Praia de Âncora te gaan, Gerês (prachtig natuurgebied en stond al op onze planning) en het voetbalstadion van Braga. Want ja, die kan je bezoeken!

Aangezien wij drie volle dagen in Braga verbleven en de eerste dag al goed gevuld hadden met de stad zelf te ontdekken, werd het voor de tweede dag tijd om terug te gaan naar de familie roots. Niet naar mijn roots, maar naar die van mijn vriend. Zijn oma is geboren in het noorden van Portugal en daarom bezochten wij het adembenemend mooie kleine dorpje Ponte De Lima. Het is er behoorlijk klein, dus met een paar uurtjes heb je het plaatsje doorkruist, maar heel leuk om naartoe te gaan als je in de buurt bent. Vervolgens zijn wij doorgereden naar Viana do Castelo. Dit is een iets grotere stad aan de westkust en de moeite waard om gezien te hebben! Aansluitend zijn we doorgereden naar het strand Vila Praia de Âncora. Als je de snelwegen mijdt, kom je langs mooie uitzichtpunten (waar het op grotere hoogte behoorlijk kan waaien) en langs oude dorpjes waar de tractor nog voor de deur van het huis staat. In Vila Praia de Âncora hebben wij ‘s avonds gegeten, maar het deed mij enigszins denken aan Zandvoort qua boulevard. Ik vind het dan ook niet een enorme aanrader om te eten. Al is het dorpje zelf (zeer klein) en zeker het strand wel erg mooi; je gaat met een brug naar de overkant en komt dan aan op het brede strand, de leuke hoge golven en het lichte zand. Ultiem vakantiegevoel!

Dag drie vulden wij in door naar Nationaal park Peneda-Gerês te gaan. Hét natuurgebied van Portugal die je niet gemist mag hebben. Wij waren er op de minste mooie dag qua weer, dus dat was ideaal! Lekker rondrijden, bruin worden kon toch niet met de bewolking, en vooral genieten van de mooie natuur!

Op de ochtend van vertrek besloten wij eerst naar het Braga voetbalstadion te gaan. Vaak  mag je toch niet voor 14.00 uur inchecken bij je nieuwe verblijf en was dit een prima stukje tijdverdrijf. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat zelfs ik, als geen voetbal liefhebber, het erg leuk vond om gezien te hebben!

guimarães
Vanuit Braga reden we in de ochtend door naar Porto, maar wel via Guimarães. Op aanrader van mijn lieve schoonouders, net als vele andere tips in deze blog, zijn we naar dit stadje gegaan. Onderweg kwamen we tal van ooievaars tegen en eenmaal in het stadje waren er verschillende mooie pleinen en parken. Toen wij er waren was het alleen wel ontzettend warm, daardoor ogen de foto’s nogal leeg zonder mensen in de parken en straten. Het is een leuk stadje om on your way te gaan lunchen of een terrasje te pakken!

porto
De stad waar ik vooraf veel over had gehoord en hierdoor ging ik er met hoge verwachtingen naartoe. Eerlijk gezegd vond ik het een beetje tegenvallen (met name door de viezigheid en de vele bedelaars) en was ik wel een beetje blij dat wij hier maar één volle dag verbleven. De dag dat wij aan kwamen was heel fijn, want we hadden een prachtig verblijf bij Bnapartments Carregal, midden in de stad met zwembad en gym! Na aankomst, aan het einde van de dag en lekker in de zon te hebben gelegen en te hebben gezwommen, besloten we om een hapje te gaan eten. Een leuk café waar we prima gegeten hadden, vlak om de hoek bij de beroemde bibliotheek en bij de  architectonische hang-out plek, Praca de Lisboa, waar je lekker kunt chillen in het gras en kunt shoppen bij leuke winkels als Mr. Mood.

Omdat wij relatief kort in Porto waren en wij één volle dag te besteden hadden besloten we een behoorlijk toeristisch ding te gaan doen en wat vonden we dat leuk! Je raadt het denk ik al, we zijn in de Hop on Hop off bus gestapt. Ook zijn we over de bekende gietijzeren brug gelopen die je naar de Port huizen leidt en hebben we het prachtige treinstation van binnen bekeken. Uiteraard zijn we ook even door de straat gelopen waar alle winkels zich bevinden! De dag hebben we afgesloten door ‘s avonds te eten in een heerlijk én prachtig restaurant met binnentuin; Flow. Tip van mijn lieve zwager dus hup, reserveren en heen gaan als je er bent! In de wijk waar het restaurant zit zijn overigens vele leuke spots te vinden om te ontbijten, te lunchen of een hapje te eten.

aveiro
Vanuit Porto gingen wij wederom in de ochtend door naar Coimbra, waarbij wij een tussenstop maakten in Aveiro. De stad waar ook weer de roots van mijn vriend liggen, zijn opa is hier geboren! Ik vond dat er een adembenemende sfeer hing door de lichte gebouwen, de mooie paarse bomen en het water dat als een gracht om de stad ligt waardoor het een beetje deed denken aan Venetië. Een absolute aanrader om te bezoeken!

coimbra
Aan het einde van de dag kwamen wij aan in Coimbra. Een Universiteitsstad met een grote ronde stadsmuur en een opvallende (lange) brug om er naar toe te kunnen. Ons verblijf zat net voor de brug. We verbleven 2 nachten in Archisuites, een zeer verrassend en fijn verblijf waar we met gemak langer hadden kunnen blijven. De kamer was ontzettend leuk en dichtbij het centrum, ideaal! Parkeren kon in een nabij gelegen parkeergarage dat nog niet betaald was, omdat er te weinig alternatieven zijn in Coimbra om te kunnen parkeren, ideaal dus!

Het is leuk om de stad te verkennen en door de smalle en steile straatjes te lopen tussen eeuwenoude gebouwen. Er is een oude en een nieuwe kathedraal en je kan de oude universiteit bezoeken, waar de beroemde bibliotheek zich bevindt. Ook de fadomuziek, die wereldberoemd is, kun je in de stad horen. Er zijn namelijk talloze fadohuizen.
Als je van de omgeving wilt genieten of even wilt uitrusten na al het klimmen, dan kun je een drankje gaan drinken bij Passaporte – Lounge Terrace. Je hebt hier een mooi uitzicht over de rivier van Coimbra. Toen wij in Coimbra waren was er een middeleeuws feest waarbij inwoners verkleed waren en we terug in de tijd gingen. Het werd die dag ruim 39 graden en de inwoners droegen allemaal kledij uit die tijd en stond om vuurkorven heen. Snikheet. We zij dus even over de markt gelopen en vervolgens hebben wij het plein van de universiteit en de bibliotheek bezocht.

Maurice is al eens eerder in Coimbra geweest en heeft toen een Portugees stel ontmoet.
Wij zijn gezellig met hun gaan lunchen en vervolgens heeft Antonio ons meegenomen naar het strand Figueira da Foz. Zelf vind ik het altijd leuk om stranden te zien en vooral het verschil er tussen. Dit was er weer zo een. Een ontzettend breed strand met houten vlonders en hier en daar een strandtent. Nadat wij een ijsje hadden gehaald bij de beste ijsman, op advies van Antonio, en wat rond hadden gelopen en lekker aan de zee hadden gestaan wilde hij ons graag de uitzichtpunten laten zien in de bergen. Plots kwamen we langs een geasfalteerd verlaten pleintje waar een rond restaurant, Abrigo da Montanha,  te zien was. Qua interieur wel wat gedateerd, maar qua locatie en kaart; geweldig!

Eenmaal terug in Coimbra en ons opgefrist te hebben, gingen we eten in een ontzettend lekker tapas restaurant 3A Mesa Food & Lounge. Een absolute aanrader, we hebben er verrukkelijk gegeten. Om deze dag af te sluiten en onze laatste avond in Coimbra, nam Antonio ons mee Hotel Oslo om met ons nog te genieten van het mooi verlichte stadje met een drankje op de rooftop van dit hotel.  Coimbra vond ik een verrassende stad en is leuk om te bezoeken als je een paar dagen in Porto bent en meer van de omgeving wilt zien. Er is een treinstation, dus je kunt er makkelijk naartoe!

bosbranden
Op de ochtend van vertrek had ik talloze appjes op mijn telefoon. Ongeruste familieleden en vrienden vanwege de bosbranden in Portugal. Ook Antonio had ons geappt en aangegeven dat we beter maar verder konden gaan trekken dan de ochtend nog in Coimbra te blijven. Ook op nu.nl en het AD las ik over de branden. In Google Maps typte ik het plaatsje in waar de ramp plaats vond. Dit bleek ongeveer 40 km van Coimbra en het zat mij niet lekker. Toen ik de gordijnen opende zag ik een rare gloed in de lucht hangen en nadat ik het raam geopend had roken we brand lucht. Na nog even een kop koffie te hebben gedronken op het terras voor ons verblijf viel het ons op dat de serveerster steeds maar de tafeltjes schoonmaakte. De roetdeeltjes bleven maar neer dwarrelen op het terras. Maurice was het met mij eens dat we zo snel mogelijk weg moesten door naar Lissabon.

Onze Tomtom stond ingesteld op ‘snelwegen vermijden’ en koos er daardoor voor om ons op die route te laten rijden waar de branden hadden plaatsgevonden. Met ons goede verstand, de kaarten app op onze telefoon en een paar keer de verkeerde afslag te hebben genomen was ik blij toen ik op een gegeven moment de lucht helderder zag worden en uiteindelijk de zee zag onderweg naar Nazaré.

nazaré
De plek waar de hoogte golven zijn en de écht goede surfers ook te vinden zijn. In de zomer is er (bijna) geen golf te zien. Helaas, want juist daarom wilde ik naar Nazaré. We hebben wel lekker even op het strand geluncht waarna wij weer doorreden langs de kust naar Lissabon. Onderweg kom je de leukste campers, een hele groep op oude brommers en prachtige natuur tegen.

alcobaça
Op advies van mijn vader moesten wij hier heen. Vanuit mijn schoonouders hadden we ook te horen gekregen dat Batalha ook heel mooi is. Beide stadjes hebben kloosters die je kunt bezoeken en adembenemend mooi zijn.  Uiteindelijk hebben we voor alcobaça gekozen, want vanuit Lissabon kunnen wij vast nog eens naar Batalha. Zelf ben ik niet zo een museumtype, maar het was zo ontzettend warm deze dag (ruim 41 graden) dat we eigenlijk ook een beetje verkoeling zochten. In het klooster was het een stuk koeler en daardoor was dit meteen een ideale plek zo op het heetst op de dag. Na een paar uur er rondgelopen te hebben, zijn we nog op een van de terrasjes die het stadje rijk is gaan zitten voor een koud glas bier. Wel in de schaduw natuurlijk, want in de zon was het niet te doen. Einde middag reden wij door naar het prachtige Lissabon, waar we weer fijn samen zouden zijn Patrick & Dennis.

lissabon
In deze stad komen wij een aantal keer per jaar aangezien mijn zwagers hier wonen. Daarom heb ik de nieuwe spots in de blog over Lissabon gezet. Zo blijft het plaatje van deze stad compleet en kun je nog meer ultieme plekjes van Lissabon ontdekken. De blog over Lissabon kun je hier lezen.

richting het zuiden
Naar dit deel van de trip keek ik erg uit. Ons eerste deel van de vakantie bestond uit vooral veel dingen doen en bezichtigen. Nu werd het tijd om iets meer te relaxen, te zonnen aan het strand en te leren surfen! Vanuit Lissabon gingen wij naar Aljezur. Dat is een flink stuk zuidelijker en om niet de hele dag in de auto te hoeven zitten zijn we eerst naar Sesimbra gereden. Vervolgens reden we door naar Vila Nova de Milfontes. Hier kwamen we aan het begin van de avond aan en het leek ons fijn om hier een hapje te gaat eten. Er waren niet veel restaurants, maar uiteindelijk vonden we een leuke; Stress Free. Na het eten zijn we een rondje door dit vissersdorpje gelopen en stuitte we op en onwijs leuk restaurant. Zo eentje dat je dan baalt dat je die niet eerder hebt gezien, omdat je dan vast en zeker hier was gaan eten (Over dit restaurant lees je later in deze blog meer, want ja we zijn er tijdens de vakantie speciaal voor terug gereden). Na een uurtje of twee stapten wij weer in de auto om naar onze eindbestemming van die dag te rijden.

aljezur
Via de kustwegen kwamen wij aan in Aljezur. We doorkruisten het dorpje en gingen steeds hoger de berg op. Met de prachtige natuur om ons heen, moesten wij nog een paar afslagen pakken tot we aan kwamen bij ons verblijf, Amazigh Guesthouse, waar we vier nachten verbleven. Van buiten zagen we dat ze druk waren met verbouwen, maar tijdens ons verblijf hebben wij er geen last van gehad. Bij het verblijf konden we gratis parkeren. Terwijl we naar de ingang liepen zagen we de tennisbaan en het grote buitenzwembad liggen, het was prachtig! Eenmaal binnen werd ik helemaal blij van de inrichting en werden we vriendelijk geholpen door een surf meisje die ons de kamer liet zien en waar het ontbijt geserveerd werd. Ook vroegen wij haar of ze tips kon geven voor leuke restaurantjes en waar we konden leren surfen. Ze gaf een aantal leuke tentjes op en vertelde dat er drie strandjes waren waar je kan leren surfen. Ze raadde ons aan deze strandjes de volgende dag te bezoeken, omdat er te weinig wind op het makkelijke strandje zou zijn. Dan konden we via haar een klasje boeken voor de dag daarna. Ideaal!

surfstrandjes
Van te voren had ik uitgezocht waar ik het beste kon leren surfen. Dit was het ideale gebied voor beginners. Op advies van de receptioniste zijn we de volgende ochtend gaan kijken naar de strandjes, zodat we die de volgende dag konden boeken bij haar. Allereerst gingen we naar Praia da Arrifana, een klein strandje tussen rotsblokken. Dit is het strand om te leren surfen en is daarom ook een populaire spot. Na wat rond te hebben gelopen besloten we door te gaan naar het volgende strand; Praia da Amoreira dit is het mooiste strand dat ik ooit gezien heb. Bekijk de aparte pagina en je begrijpt direct waarom, alleen de weg er naar toe al! Hier gaan wij zeker nog eens heen. Na een lekker warm drankje, het was vrij fris die ochtend, zijn we doorgereden naar Praia do Monte Clérigo. Een klein badplaatsje met een groot strand en toen wij er waren erg veel wind en waren er hoge golven. Door de harde wind was het behoorlijk fris op het strand en zijn we eerst gaan lunchen bij O Sargo (heengaan als je er bent). Een ontzettend leuke strandtent met verschillende gerechten, Portugees maar ook noodles met verse groenten. Na het eten besloten van het strand te gaan genieten, want het was inmiddels al wat warmer geworden. Alleen door de harde wind voelde ik de zon niet prikken en pas toen ik het voelde was het al te laat. Ik was volledig verbrand op mijn rug en in mijn gezicht. Het was zo erg dat ik mijn armen niet omhoog kon doen en meteen wist ik; ‘de surflessen kan ik op mijn buik schrijven, ik kan niet eens een wetsuit aantrekken!’

‘s Avonds zijn we toch weer terug gereden naar Praia do Monte Clérigo. De leuke restauranttips van het surfmeisje waren vooral de terrasjes bij het restaurant heel fijn, maar het was behoorlijk fris. Ook had ik had geen trek in pizza, maar verse groenten (kwam vast doordat ik zo verbrand was) en hebben we gegeten bij O Sargo. Ik koos voor het heerlijke noodles gerecht met gewokte groenten!

Doordat ik zo verbrand was besloten we de tweede dag de stranden te mijden en weer stadjes te gaan bezoeken. In de ochtend gingen wij naar Lagos. Een prachtig klein stadje aan de kust van Zuid-Portugal die ontzettend populair is en daardoor erg toeristisch. Het is leuk om er een paar uurtjes rond te lopen. Doordat ik geen leuke lunchtentjes zag in deze stad zijn we door gereden naar het strand vlakbij Lagos. Maurice had online snel gekeken en vond een superleuk restaurantje Cabanas Beach. Terwijl we de snelweg verlieten en een offroad weg op reden en het stof achter onze auto op zagen waaien vroegen wij ons af waar we nu weer in vredesnaam naartoe gingen. Het restaurant stond keurig aangegeven en dus volgden we gewoon de stoffige geel oranje weg. Toen we de laatste afslag namen zagen we behoorlijk wat auto’s geparkeerd en omdat wij er rond 12.30 uur er waren zagen we dat veel mensen met kinderen weg gingen. Geluk voor ons, want we hadden een parkeerplek. We hadden geen 5 minuten later moeten arriveren,  want we hadden het laatste tafeltje. De overige tafel waren allemaal gereserveerd (dus ga je heen, regel dit dan van te voren of ga op de gok! Wij zaten heerlijk buiten op het terras en mooi uitzicht over het restaurant, de zitzakken buiten, de prachtige strandbedjes met rieten parasolletjes en uiteraard de azuurblauwe zee. Na een uitgebreide lunch van ruim 1,5 uur reden we door naar Sagres. We hebben hier het Fort bekeken en genoten van het mooie uitzicht. Via de kust reden wij weer omhoog naar Aljezur. Op deze tweede avond hadden we gegeten bij pizza restaurant Arte Bianca, op aanraden van het surfmeisje van het verblijf. Een superleuke spot, waar bij thuis komst bleek dat mijn broer, schoonzusje en nichtje er ook hadden gegeten tijdens hun vakantie twee maanden eerder, hoe leuk!

Op de derde dag kon ik helaas nog steeds niet surfen dus gingen we in de ochtend Aljezur zelf bezoeken. Een klein dorpje met een paar straten en op de berg het bekende kasteel; Castelo de Aljezur. Je kunt hier gewoon heen met de auto. Het is leuk om even gezien te hebben, want ook hier was het uitzicht erg mooi. Beneden in het dorpje hadden we nog een lekkere koffie gedronken met uiteraard een Pasteis de Nata, waarna wij doorreden naar Odeceixe. Als je vanuit het zuiden naar het dorpje rijdt, dien je opeens een hele scherpe haarspeldbocht te maken om het dorpje in te kunnen rijden. Je kunt ook even doorrijden en verderop omkeren, zodat je makkelijker de afslag kunt pakken. Het dorpje is gebouwd op een heuvel met een molen op de top als herkenningspunt. Met een pleintje, veel oudere mensen, witte huisjes en een paar winkeltjes kun je hier prima een paar uur vertoeven. Vanuit Odeceixe zijn wij doorgereden naar Vila Nova de Milfontes (zoals eerder mijn blog vermeld). We zijn dus wer terug gereden naar dit stadje om te gaan lunchen bij dat ene leuke restaurantje Choupana. Het houtenhutje staat pal op het strand en daar kun je heerlijke verse vis eten die er op de barbecue gelegd wordt. Met uitzicht over zee, heerlijke wijnen en lekker eten tussen de locals hoop je maar dat het lang duurt voordat je gerecht klaargemaakt is, zodat je er extra lang kan genieten. Toen wij er waren zijn we na het eten het strand opgelopen en hebben we nog een leuke toren van stenen gemaakt tussen alle torentjes die er al stonden! Het is zeker de moeite waard om hier naartoe te gaan!

Doordat de surflessen niet doorgingen en wij een hoop gezien hadden in deze prachtige omgeving besloten wij een dag eerder ons prachtige verblijf te verlaten en door te tijden naar Albufeira. De snelweg vermijden nam de TomTom zo ontzettend serieus dat wij in het Monchique gebergte terecht kwamen. De wegen waren hier erg slecht en heel af en toe zagen we een huisje of een bewoner die verbaasd op keek naar ons. Het werd steeds avontuurlijker, waardoor wij uiteindelijk van de weg die de TomTom aangaf afgeweken zijn. Al snel bleek dat wij al bijna bij ons eindbestemming waren, tijd om een week te genieten van het zwembad, het strand en het leuke stadje Tavira!

stranden
In de Algarve zijn er zo ontzettend veel leuke strandjes. Zo kun je heerlijk liggen tussen de locals op de stranden Praia do Sao Rafael, Praia da Coelha en Praia do Castelo. Als je ‘s avond lekker wilt eten dan kan dit in Restaurant Pedras Amarelas bij Praia de Galé. Uiteraard hebben wij hier lekker kunnen zonnen, maar we zijn ook een dagje naar Tavira gegaan. ‘s ochtends hebben we deze prachtige stad bezocht en heerlijk aan het water geluncht. Ook deze stad was weer prachtig versierd vanwege de feestmaand en ik kon het dan ook niet laten om even op de foto te gaan. De rivier die door de de stad loopt staat overdag zo laag dat het ‘s avonds niet te voor te stellen is dat het water dan zo hoog staat!

Vanaf het centrum kun je met een bootje naar het strand gevaren worden, maar je kunt ook naar Santa Luzia rijden en vanaf daar over een loopbrug en dan te voet of per treintje verder reizen naar het strand. Ook hier zal je op de heenweg de krabben kunnen zien omdat er geen water is. Als je einde dag weer terug gaat, staat het water ontzettend hoog en is de Blue Lagoon gevuld. De stranden zijn breed en erg mooi. Je kunt hier bedjes huren, iets drinken of eten bij de strandtenten of je kunt zelf met je handdoek op het strand gaan liggen. Het is de moeite waard om zowel Tavira stad als Tavira strand te bezoeken.

restaurants in de algarve
Als je in het zuiden van Portugal vertoeft dan kan ik je aanraden om te gaan eten bij Casa Vostra in Almancil. De zeer gevarieerde kaart van Portugese gerechten maar ook pizza’s een huisgemaakte lasagne zijn echt te lekker. Bestel na afloop wel de chocolade mousse, want die is echt verrukkelijk! Als ik er ga eten met mijn schoonfamilie bestellen we unaniem dit toetje. Naast het heerlijke eten kun je hier ook lekker tafelen en genieten van de mooie ambiance. Met mooi weer kun je op het terras zitten, ook al zo prachtig! Wel even reserveren van te voren. Als je klaar bent met eten, maar nog geen zin hebt om naar je verblijf te rijden neem dan eens een kijkje in de gouden driehoek van deze streek; Quinta do Lago, Vale do Lobo en Vila Moura. De streek waar BN’ers hun vakantiehuis hebben en waar je prachtige huizen kunt zien of kan genieten van de leuke haven.

Tasca Ibérica is een heerlijk tapas restaurant waar je de lekkere gerechten kunt eten. Naast een restaurant kun je hier ook overnachten. Een leuke spot om eens gegeten te hebben!

tips voor vertrek

Als je een Instagram account hebt is het raadzaam om het account @visitportugal en @Lisboalive te volgen. Je vindt hier leuke tips om ergens te slapen, te lunchen, te borrelen of mooie stranden te bezoeken. Oh en goed om te weten, het is in Portugal 1 uur vroeger dan in NL.

alle foto’s zijn gemaakt door het hotspotmeisje, tenzij anders vermeld bij de foto’s.